قسمتدوم»
3- رعایتامور اقتصادی نسبت به فقرا
امام رضا(ع) به صورت ناشناس با واسطه ها و گاه نیمه شب به خانه نیازمندان می رفتند و رفعمشکل می کردند.
زمانی کهفردی بدهکار می شد و طلبکار بر او سخت می گرفت، امام رضا (ع) در این شرایط بهپرداخت بدهی او اقدام کرده و یا او را ضمانت می کردند تا بدهکار مشکلش رفع شود. (حرعاملی، وسائل الشیعه، کتابتجاره)
امام رضا(ع) به کسانی که از پرداختن حقوق تهی دستان(خمس و زکوه) ، خودداری می ورزند، چنینهشدار دادند:
صاحبنعمت در خطر است، پرداختن حقوق خدا در آن نعمت بر او واجب است؛ به خداى سوگند کهخداوند بزرگ نعمت هایى به من مى دهد؛ و من پیوسته در این باره بیمناکم تا آن گاهکه از عهده حقوقى که خدا بر من واجب کرده برآیم.» (کلینی، الکافی، ج4، ص399)
4- قناعت:
در جای دیگر امام رضا(ع) بیانی دارند از قول خداوند بزرگ:
خداوند می فرماید: توبه آن چه روزیت کرده ام خوشنود باش تا از بی نیازترین مردم باشی و من روایت می کنمکه هر کس قناعت پیشه داشت سیر است و هر که قانع نباشد سیر نمی شود.» 9(نوری، مستدرک الوسائل، ج15، ص225)
حضرتامام رضا (علیه السلام)، همواره پیروانشان را به رضایت به رزق اندک توصیه می کردندو از فرمایشات ایشان است: هر کس به رزق و روزی کم از خدا راضی باشد، خداوند ازعمل کم او راضی خواهد بود.» 10(شهید اول، کتاب چهل حدیث، ص30)
اماممی فرماید:
مالجمع نمی شود مگر با پنج خصلت: بخل شدید، آرزوی دراز، حرص غلبه کننده، قطع رحم ومقدم داشتن دنیا بر آخرت.» 11(شیخ صدوق، الخصال، ج1، ص282)
ایشانهمچنین می فرماید: اگر مردم حد میانه را در خوراک رعایت می کردند، بدن هایشانپایدار و سالم می ماند.» ( مجلسی، بحارالانوار، ج59، ص142)
)استفاده از نعمت های الهی در حدی که انسان بتواند سلامت خود را حفظ کند و با نشاطکامل به ادای وظایف فردی و اجتماعی خود بپردازد، امری مطلوب و بلکه واجب است. 1(ر.ک: مجلسی،بحارالانوار، ج66، ص334)
ازدیدگاه امام رضا (ع) یکی از پایه های زمینه ساز حرکت تکاملی برنامه ریزی اقتصادی،اندازه گیری و تقدیر معیشت است. (سکندری، همان، ص190)
منبع: https://razavi.aqr.ir
آدرس کانال در ایتا @tarikhy
آدرس کانال در سروش @tarikhye
آدرس کانال در گپ @tarikhy
درباره این سایت